Tillgänglighetsmeddelande

Detta tillgänglighetsmeddelande gäller webbplatsen www.sharkclean.se (i det följande även kallad "webbplatsen"), som drivs av SharkNinja, 3150 Century Way, Leeds, West Yorkshire, LS15 8ZB (i det följande även kallad "SharkNinja", "vi" eller "oss").

Syftet med detta tillgänglighetsmeddelande är att tillhandahålla information om de tillgänglighetskrav som gäller för vår webbplats, hur vi säkerställer att vår webbplats uppfyller de tillämpliga tillgänglighetskraven, att ge en allmän beskrivning av våra tjänster och beskrivningar och förklaringar som är nödvändiga för att förstå hur tjänsten fungerar. Det är SharkNinjas avsikt att erbjuda så många människor som möjligt möjlighet att använda sina tjänster och webbplatsen. I detta avseende är det SharkNinjas mål att göra webbplatsen tillgänglig för att göra det möjligt för personer och kunder att använda vår webbplats och göra beställningar av våra produkter som inte skulle kunna använda webbplatsen utan begränsningar på grund av en eller flera funktionsnedsättningar.

  1. Vilka tjänster erbjuder vi?

    Webbplatsen är vår onlinebutik för våra produkter och erbjuder kunderna möjlighet att bekvämt beställa våra produkter online när som helst på dygnet och ingå distansförsäljningsavtal med oss. Webbplatsen är en onlinebutik som gör det möjligt för våra kunder att söka efter våra produkter, få tillgång till och läsa våra produktbeskrivningar, få allmän och detaljerad information om våra produkter, deras kvalitet, funktioner, egenskaper, garantier och priser, släppa utvalda produkter i sin virtuella varukorg, göra en beställning med SharkNinja och betala direkt online med hjälp av betaltjänstleverantörer som PayPal eller Klarna eller via kreditkort. På vår webbplats erbjuder vi till försäljning olika produkter inom hushållsapparater och konsumentelektronik, samt motsvarande reservdelar och tillbehör till dessa produkter.

    Förutom att beställa och köpa våra produkter kan du också registrera din garanti för din produkt eller kontakta vår kundtjänst. Vidare kan du kontakta oss för att utöva dina konsumenträttigheter eller de rättigheter som beviljas enligt vår garanti.

    De produkter som säljs på vår webbplats omfattas för närvarande inte av några tillgänglighetskrav och är därför för närvarande inte fullt tillgängliga.

  2. 2. Vilken information behöver du för att förstå hur de tjänster vi tillhandahåller fungerar, dvs. tillhandahållandet och användningen av vår webbutik?

    På vår webbplats kan kunderna söka efter våra produkter inom kategorier eller med hjälp av vår sökfunktion genom att ange sökord. Genom att klicka på en produkt kommer kunden att omdirigeras till en särskild och detaljerad produktsida som innehåller en detaljerad beskrivning, viktiga funktioner, produktdetaljer, produktspecifikationer, produktrecensioner, vanliga frågor om produkten, användarhandböcker, relevanta och användbara tillbehör och en beskrivning av vad som ingår när produkten beställs via vår webbutik.

    Om du vill beställa en produkt kan du helt enkelt klicka på knappen "Lägg i korgen" på varje produktsida. Produkten kommer då att läggas till i din virtuella varukorg. När du öppnar din virtuella varukorg visas en översikt över din varukorg som sammanfattar produkterna i din virtuella varukorg och anger antal och pris för varje produkt samt totalpris, tillämplig moms och fraktkostnader. Om du vill beställa och köpa produkterna kan du helt enkelt gå vidare till kassan, välja din önskade betalningsmetod på på nästa sida och ange dina leverans- och faktureringsuppgifter. Den information som krävs för att lägga din beställning hos oss beror på vilken betalningsmetod du väljer. Vissa av våra betaltjänstleverantörer (t.ex. PayPal eller Klarna) fyller i den fakturerings- och leveransinformation som krävs baserat på de uppgifter som finns lagrade i deras system. Innan du slutför din beställning rekommenderar vi starkt att du kontrollerar riktigheten i all information som automatiskt fylls i av betaltjänstleverantören och korrigerar den vid behov.

    Om du upptäcker fel i din beställning (t.ex. fel produkt, fel kvantitet) kan du korrigera dessa fel i din kundvagn, särskilt genom att justera kvantiteten eller ta bort produkten från kundvagnen.

    När du har lagt din beställning hos oss får du ett e-postmeddelande som bekräftar mottagandet av din beställning och ger dig en sammanfattning av den. Om du har förskottsbetalat för dina produkter behöver du inte göra något mer än att vänta på att vi ska packa och skicka din beställning.

    Dessutom kan du registrera dina köpta produkter för vår garanti genom att använda länken "Registrera min garanti" högst upp på webbplatsen. Om du klickar på denna länk kommer du att omdirigeras till en annan sida på vår webbplats där du kommer att behöva lämna information, inklusive ditt namn, adress, e-postadress, information om den produkt du vill registrera för garantin (till exempel produkttyp, produktmodellnummer, serienummer), inköpsdatum och var du köpte produkten. När du har angett den begärda informationen och skickat in din begäran om att registrera dig för garantin kommer vi att bedöma om du är berättigad till vår garanti och skicka ett e-postmeddelande till dig om resultatet av bedömningen. Ytterligare information om omfattningen av och villkoren för vår garanti finns tillgänglig när du klickar på länken "Om min garanti" på höger sida av webbplatsen dit du omdirigeras när du klickar på länken "Registrera min garanti".

    Dessutom kan du kontakta vår kundtjänst via vår webbplats. När du använder länken "Customer Care" högst upp på vår webbplats kommer vi att omdirigera dig till en ny sida där du kan välja bland ämnen som vi tidigare har fått förfrågningar om och samlat relevant information för att underlätta för dig. Om du inte hittar svaret på dina frågor kan du kontakta vår kundtjänst direkt genom att klicka på fliken Kundtjänst. Då har du möjlighet att ringa vår kundtjänst via det telefonnummer som anges på denna webbplats eller skicka e-post till oss genom att använda knappen "Kontakta oss" på denna sida.

    Det är också möjligt för dig att öppna ett kundkonto via vår webbplats, där dina adressuppgifter och dina beställningar sparas och lagras. Du kan göra detta antingen under beställningsprocessen eller direkt på webbplatsen genom att klicka på "Registrera" i det övre högra hörnet. Du kommer då att vägledas genom registreringsprocessen, där du kommer att bli ombedd att ange din e-postadress och ditt lösenord och, om det är relevant, annan information. Kundkontot gör det möjligt för oss att identifiera dig igen när du loggar in på ditt konto och gör beställningsprocessen snabbare, eftersom du inte längre behöver ange dina leveransuppgifter, såvida du inte vill byta leveransadress.

  3. 3. Vilka tillgänglighetskrav gäller för vår webbplats och vilka åtgärder vidtar vi för att uppfylla dessa krav?
    1. Vilka tillgänglighetskrav gäller direkt för innehållet på vår webbplats och vilka åtgärder vidtar vi för att uppfylla dem?

      Som leverantör av en e-handelswebbshop är vi i allmänhet skyldiga att erbjuda och tillhandahålla en webbplats som görs tillgänglig på ett konsekvent och adekvat sätt genom att göra den uppfattbar, användbar, begriplig och robust.

      Webbplatsoperatörer är skyldiga att tillhandahålla webbplatsen och dess innehåll på ett sätt som är tillgängligt via mer än en sensorisk kanal. Vi arbetar för närvarande med att förbättra och helt omarbeta vår webbplats, så att skärmläsare kan läsa webbplatsen och dess innehåll och göra den tillgänglig för personer med nedsatt syn. Vi erbjuder redan vår webbplats och det innehåll och den information som tillhandahålls där med typsnitt av tillräcklig storlek och lämplig form och kontrast för att säkerställa att det är uppfattbart och robust. Denna effekt förstärks genom att vi använder ett konsekvent, klart och enkelt språk, vilket samtidigt säkerställer att personer med kognitiva funktionsnedsättningar kan förstå informationen på vår webbplats. I och med uppdateringen av vår webbplats avser vi dels att förbättra uppfattbarheten, robustheten och begripligheten av våra instruktioner och inbäddade videor genom att inkludera läsbara undertexter i dessa videor, dels genom att tillhandahålla läsbara beskrivningar av information som visas som icke-textuellt innehåll. Denna information kommer att beskriva de viktigaste delarna av det icke-textuella innehållet. När vi genomför dessa förbättringar kommer vi att använda texter med lämpliga typsnitt, storlek och form och använda kontraster, vilket gör att den information som tillhandahålls i skrift blir mer lättförståelig och robust.

      När det gäller den text och information som visas på vår webbplats använder vi ett konsekvent språk och en tydlig och logisk struktur för att beskriva funktionen och egenskaperna hos våra produkter som erbjuds på vår webbplats samt typsnitt av lämplig storlek och lämplig form och kontrast. Texten och informationen presenteras på ett begripligt och uppfattbart sätt, så att den lätt kan läsas av alla som är intresserade av att få information om de produkter som erbjuds. Vi använder också ett enkelt och tydligt språk så att varje kund kan förstå den information som finns på vår webbplats. Varje särskild produktsida på vår webbplats innehåller en kort beskrivning av produktens huvudsakliga egenskaper och funktioner. Nyckelbegrepp visas redan i fetstil så att de är lätta att känna igen och de viktigaste egenskaperna och funktionerna hos produkten lyfts fram för kunden utan att begränsa synligheten för annan viktig information. Produkterna är indelade i olika kategorier, som hela tiden är tillgängliga via det rubrikliknande navigeringsfältet i den övre halvan av webbplatsen, så att varje kund när som helst kan växla mellan de olika produktkategorierna.

      För att säkerställa att även kunder med främmande språk kan använda, läsa och förstå vår webbplats och för att överbrygga språkbarriärer erbjuder vi lokala versioner av vår webbplats som finns tillgängliga på respektive lands språk. Det gäller t.ex. de tyska, franska, italienska, spanska och engelska versionerna av vår webbplats.

    2. Vilka tillgänglighetskrav gäller för den betalningsprocess som erbjuds på vår webbplats?

      Vi är skyldiga att tillhandahålla vår betalningsprocess på vår webbplats på ett tillgängligt sätt. Detta innebär att betalningsprocessen ska vara tillgänglig via mer än en sensorisk kanal och på ett uppfattbart sätt.

      Vi erbjuder för närvarande betalning via kreditkort, PayPal och Klarna. Både PayPal och Klarna anger på sina webbplatser att de tillhandahåller tillgängliga tjänster för personer med särskilda behov av tillgång. Båda tjänsteleverantörerna anger också på sina webbplatser att deras tjänster stöder och är tillgängliga för personer som använder hjälpmedel som skärmläsare och att de använder texter med lämpliga teckensnitt, storlek och form och använder kontrast, vilket gör den information som tillhandahålls mer uppfattbar. Vidare gör båda tjänsteleverantörerna det möjligt att navigera genom sina webbplatser och tjänster med hjälp av tangentbordet. Klarna uppger också att dess tjänster och användargränssnitt stöder programvara för röstigenkänning.

      Datainmatningsfälten på vår webbplats är semantiskt korrekt märkta och vägledande och kan navigeras med hjälp av tangentbordet.

    3. Vilka tillgänglighetskrav gäller för de supporttjänster som erbjuds på vår webbplats och via telefon?

      Supporttjänster, såsom helpdesks, callcenters, teknisk support och utbildningstjänster, ska tillhandahålla information om tjänstens tillgänglighet och dess kompatibilitet med hjälpmedel på tillgängliga kommunikationssätt.

      Vi erbjuder redan vår kundtjänst, som inkluderar teknisk support (om det är möjligt), via telefon, e-post och utvalda sociala medier. Vår kundtjänst kan kontaktas via det telefonnummer som anges i vårt Impressum eller på vår kontaktsida som du omdirigeras till om du följer länken till vår kundtjänstsida och klickar på "kontakta oss". Du kan också använda den e-postadress som anges på denna kontaktsida. Dessutom erbjuder vi möjligheten till en enkelriktad videosession med vår kundtjänst.

      Vår kundtjänst är välutbildad och kan ge mer information om tillgängligheten till vår webbplats och dess kompatibilitet med hjälpmedel. Eftersom vi erbjuder vår kundtjänst via telefon, video och e-post, erbjuder vi vår kundtjänst genom mer än en sensorisk kanal. I och med uppdateringen av vår webbplats avser vi dessutom att implementera en chattbotfunktion som besvarar olika frågor och, om dina frågor inte kan besvaras på ett tillfredsställande sätt, omdirigerar dig till vår telefonkundtjänst eller andra kanaler där sådana finns tillgängliga.

  4. Hur kan du skicka feedback till oss och kontakta oss?

    Om du stöter på hinder eller har förslag på hur vi kan förbättra tillgängligheten, vänligen kontakta oss via följande kontaktuppgifter :

    E-post : [email protected]

    Telefon : 0313 736601

    Vi strävar efter att besvara din förfrågan inom 14 arbetsdagar.

  5. Vilken är den behöriga tillsynsmyndigheten och hur kan du kontakta den?

    Om du inte är nöjd med vårt svar eller om du vill lämna in ett klagomål om vår webbplats kan du lämna in ett klagomål till den behöriga tillsynsmyndigheten.

    Detta tillgänglighetsmeddelande kommer att uppdateras för att återspegla förbättringar och nya funktioner.


Den nuvarande statusen är juli 2025.